Dagens Tillväxt

Detta är en annons från Zoomability Int AB

Den terränggående elrullstolen Zoom har förändrat livet för över tusen användare i Europa, USA och Australien. Nu gör Zoomability Int AB i Västerås en nyemission på cirka 5,9 miljoner kronor för att lansera efterföljaren Zoom 2.0 och kunna marknadsföra elrullstolen globalt så att fler rullstolsburna får större frihet.

– När bolaget grundades fanns det brist på produkter som gjorde att rullstolsburna kan ta sig fram nästan var som helst – och det gör det fortfarande. Zoom gör att man kan köra i snö eller ute i skogen. För att köra måste man ha överkroppsfunktion eftersom Zoom körs med händerna som en moped och ger en otrolig frihet, säger Zoomabilitys VD Per-Johan Fager.

En Zoom har fyra hjul med var sin elmotor på en kWh, handgas eller vridgas på styret med fram- och bakhjulsbroms och en stol som på en go-cart. De stora hjulen och det patenterade chassit gör att elrullstolen tar sig fram långt utanför asfalterade vägar. För Zoom 2.0 har bland annat batterierna utvecklats så att en laddning räcker för att köra omkring åtta mil och motorn så att accelerationen tar fordonet från noll till 20 kilometer i timman på två sekunder. Men det går också bra att ta sig lugnt och säkert fram på stigar i skogen.

– Vi börjar faktiskt marknadsföra oss mot turistanläggningar eftersom det är väldigt kul att köra en Zoom även för den som kan gå. Och för den som behöver sin Zoom för att ta sig fram finns det tillbehör som en dragkrok så att man kan ta med sig sin vanliga rullstol, säger Per-Johan Fager.

Tidigare producerades Zoom på plats i Västerås medan delarna köptes från bland annat Kina. Det ledde till långa ledtider, från en beställning kunde det ta upp till tolv månader innan produkten levererades – och 15 månader tills Zoomability fick betalt. Nu tillverkas elrullstolarna av ett kinesiskt joint venture som det svenska bolaget äger 51 procent av och som även står för produktutvecklingen.

– Det var väldigt kostsamt att sköta produktionen i Sverige och sälja över hela världen. Vi vet att det finns en jättemarknad värd flera miljarder dollar, men har knappt marknadsfört produkten alls. Orderingången var ett självspelande piano, men ingen satt och skrev några nya melodier så det växte aldrig till en symfoni. Nu köper vi färdigproducerade Zoom 2.0 från vårt delägda dotterbolag i Kina och kan satsa till hundra procent på sälj och marknad genom distributörer, till att börja med i de 18 länder där vi redan finns representerade, men också utveckla vårt distributörsnärverk, säger Per-Johan Fager.

Kapitalet från nyemissionen går till hälften till att köpa in nya Zoom 2.0 från Kina och i övrigt till att öka säljinsatser och marknadsföring samt att förstärka organisationen som i dag bara består av tre personer. Det blir Per-Johan Fagers sista milstolpe som VD för Zoomability, i september lämnar han bolaget efter sju år och åtta månader på bolaget.

– Jag har blivit kvar så länge för att det varit underbart att höra från alla människor som har fått ett bättre liv genom sina Zoom. Vi har bland andra en kund i Sundsvall som kan jobba för Snöpatrullen genom att åka ut med sin Zoom och kolla om cykelbanorna behöver plogas. Och en kvinna i Uppsala skickade bilder från skogen där hon åker och plockar blåbär och svamp, säger Per-Johan Fager.

Erbjudande

Teckningsperiod:

Värdering (pre-money):
Emissionsvolym:

Presentationsvideo

Viktiga punkter för investerare

Teckna här!

Kontakt

Frågor gällande erbjudandet

Frågor gällande bolaget

Detta är en annons från Zoomability Int AB och inte en artikel från Dagens Tillväxt