Dagens Tillväxt

Zoomabilitys nya VD siktar på fler länder

Zoomability, som tillverkar den terränggående elrullstolen Zoom, fick in ungefär 4,4 miljoner kronor i sin nyemission. Det motsvarar en teckningsgrad på 73,7 procent. Nu planerar bolagets nya VD Adam Hagman för att lansera den nya elrullstolen Zoom 2.0 i flera länder och bygga ut nätverket av återförsäljare för att nå svarta siffror så fort som möjligt.

– Vi fick in lite mindre än vi hade frågat om, men samtidigt var det högre teckningsgrad än vi någonsin haft tidigare och vi använde inga garantiåtaganden eller finansiella rådgivare så emissionskostnaderna blev låga. Nu jobbar jag allt jag kan för att få det kapital vi fick att räcka. Frågan är hur mycket man vill trycka på gasen, säger Adam Hagman.

Kapitalet ska användas till att förstärka organisationen och bygga ut nätverket av distributörer och återförsäljare. I dag har Zoomability totalt 18 återförsäljare i elva olika länder och Adam Hagman säger att det pågår diskussioner med möjliga partners i ytterligare tre länder.

– Eftersom vårt joint venture i Kina sköter tillverkningen ska vi fokusera på att hjälpa våra återförsäljare att sälja färdiga produkter. All marknadsbudget används för att stötta dem och utveckla gemensamma aktiviteter. Vi vill att all försäljning ska gå den vägen så de kan utbilda användarna och anpassa produkterna så att till exempel fotstöden sitter rätt för varje användare, säger Adam Hagman.

Bland det första han gjorde som ny VD var att åka på en Rehacare-mässan i Düsseldorf för att presentera den nya produkten Zoom 2.0. 

– Det är så kul att se hur mycket Zoomen sticker ut. Allting från både kinesiska och europeiska tillverkare ser ungefär likadana ut, medan Zoom får människor att stanna till, titta, prata med varandra och till sist komma fram till oss. En tjej som köpt föregångaren Zoom Uphill för att delta i alla scoutaktiviteter i Holland fick prova den nya och sa ”Den här vill jag ha!” berättar Adam Hagman.

Bolaget har även på kort tid fått tre nya styrelseledamöter, Niclas Granér, Mathias Lewén och Lars Bäcksholm. För Adam Hagman, som tidigare varit försäljnings- och marknadschef på Zoomability i två år, går erfarenheten av bolaget långt tillbaka i tiden.

– Jag har varit med sedan Zoomability bara var en idé. Då jobbade jag på Robotdalen, som hör till Mälardalens universitet, med att hjälpa entreprenörer att få fram produkter som hjälper samhället med utmaningen med en allt äldre befolkning. En av de produkterna var Zoom och för två år sedan frågade förre VD:n Pehr-Johan Fager om jag ville vara med på tåget. Det var självklart, jag mindes att Zoom gav de största leendena i människors ansikten, säger han.

Senaste nytt

Krönikor